Wereldkampioen worden is niet alleen leuk voor spelers en publiek, het is een
zegen voor het competitievoetbal in het desbetreffende land. En dan gaat het
niet om de gestegen transfersommen van spelers die deelnamen.
Uitzinnige vreugde na een overwinning blijkt een langdurig positief effect te
hebben op de gehele voetbalsector. Dat blijkt uit onderzoek
uit 2007 van drie economen van de Universiteit van Leuven, Genève en de
Canadese Simon Fraser University.
Een al wat ouder onderzoek dus, maar nu voor Nederland uiterst relevant.
Willem II en Roda JC waren bijna failliet, HFC Haarlem viel om en NAC Breda
en Feyenoord balanceren op het randje van de afgrond. Eigenlijk is slechts
een handvol profclubs financieel gezond. Wat extra inkomsten zouden de clubs
maar wat goed kunnen gebruiken.
Les Bleus
Er is hoop. De onderzoekers onderzochten in detail de effecten van de
overwinning van het Franse nationale team bij het WK van 1998 op de
bezoekersaantallen bij de voetbalclubs. Die bleken de jaren erna flink
toegenomen.
Het gemiddeld aantal bezoekers per wedstrijd in de Franse hoogste divisie
steeg in het seizoen na de overwinning van les Bleus met twintig procent tot
bijna 20 duizend bezoekers per wedstrijd.
Dat voetbal populairder werd na een overwinning van het nationale team mag
geen verassing heten. Als Robert Geesink de Tour zou winnen, leidt dat vast
en zeker ook tot meer fietsverkopen en aanmeldingen bij fietsclubs.
Lange termijn
Wat vooral opvalt, is dat het effect heel lang door blijft werken. In
Frankrijk bleven de bezoekersaantallen nog twee seizoenen lang flink
groeien. Zelfs nadat de bezoekersaantallen bij de Franse clubs in 2002 weer
terugliepen, bleven ze op een veel hoger niveau dan voorheen.
De economen keken ook naar andere winnaars, mede om te corrigeren voor het
feit dat Frankrijk in 1998 ook gastland was. Maar dat bleek geen
doorslaggevend feit. Ook in Italië zaten de stadions voller na het
wereldkampioenschap in 1982. In Duitsland - zij het bescheiden - boerde de
Bundesligaclubs beter nadat Die Mannschaft in 1990 wereldkampioen werd.
Nederland
De onderzoekers keken vluchtig ook naar bezoekersaantallen van de eredivisie
en de Griekse hoogste divisie na de Europese kampioenschappen van 1988 en
2004. Ook het EK lijkt, in ieder geval in kleine landen als Nederland en
Griekenland, een aanjager te zijn voor de voetbalsector. (zie kader)
Reclame
En er is meer goed nieuws voor het Nederlandse voetbal. De economen
concluderen dat consumenten na een WK-titel bereid zijn een groter deel van
hun besteedbaar inkomen aan voetbal te besteden. En waar consumenten gaan,
volgen bedrijven. Reclame-inkomsten voor de clubs zullen in Frankrijk
hoogstwaarschijnlijk ook relatief hard zijn gegroeid, al hebben de
onderzoekers dat niet onderzocht.
Ook de Koninklijke Nederlandse Voetbalbond kan zich verheugen op meer geld.
Ten eerste krijgt de bond 28 miljoen euro van wereldvoetbalbond FIFA als
Oranje de finale wint.
Ten tweede neemt waarschijnlijk het ledenaantal fors toe. Ten derde zal de
bond veel meer geld kunnen vragen voor vriendschappelijke wedstrijden. Nu
levert een vriendschappelijke pot tegen een aansprekend land ongeveer twee
miljoen euro op. "Als Nederland wereldkampioen wordt, wordt dat
minstens het dubbele", aldus sportmarketingdeskundige Frank van den
Wall Bake tegen BNR donderdag (Luister
naar BNR).
Belangrijk is het dus voor Nederlandse clubs te duimen voor het wonder van
Johannesburg. Dat een club als Ajax zijn doelman en een goede verdediger
dreigt te verliezen als Stekelenburg en Van der Wiel weer eens goed spelen,
moeten ze in Amsterdam maar voor lief nemen. Bovendien brengt ook dat geld
in het laatje.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl